راهكارهاى كاهش اشتباه
بدو دیر...
هرچی دلت بخواد ، سرگرمی ، پیامک ، مقاله ، ترفند ،حرف های نگفته ,...

اولين و مهمترين عامل عدم پيشرفت درسى در آزمون و حتى امتحانات مدارس، عدم توانايى در كنترل افزايش تعداد اشتباهات است. براى حل اين مشكل، در ابتدا يك دسته بندى كلى از انواع غلطها را ارائه میدهيم:

 

-1 مفهومى

 -2 ادراكى

-3 شكدارها

 -4 محاسباتى

 

 

مفهومى: اين نوع از اشتباهها، هنگامى رخ میدهد كه دانش آموز مباحث را به صورت مفهومى فرا نگرفته باشد و قادر نباشد مبحث فراگرفته را مانند يك معلم توضيح دهد. چند نفر از شما م ىتوانيد مفاهيم برد تابع، دامنه، اصطكاك و... را به صورت مفهومى توضيح بدهيد؟ اشتباه متداولى كه وجود دارد اين است كه دان شآموزان بعد از حل تعداد زيادى تست، در صورت داشتن غلط بلافاصله به پاسخ مراجعه میكنند. در اين موارد چند نوع دانش آموز داريم:

-1 دانش آموزانى كه بلافاصله به سراغ جواب م ىروند. اين دانش آموزان به صورت كاملاً ناخودآگاه راه حل تست را حفظ كرده اند و مفهوم آن را متوجه نمیشوند.

-2 دانش آموزانى كه بلافاصله جواب را بررسى میكنند ولى بار ديگر، مثال را از ابتدا تا انتها حل میكنند كه در مقايسه با دانش آموزان دسته ى اول، وضعيت بهترى دارند.

-3 دانش آموزانى كه قبل از بررسى جواب، سعى در حل مجدد مثال میكنند و اگر نتوانستند به مثال پاسخ دهند، آ نگاه پاسخنامه را بررسى و كنكاش میكنند و در آخر، مثال را در كتاب خودآموزى يادداشت میكنند.

 

ادراكى: اين نوع از اشتباهها به دليل اين است كه صورت سؤال را درست متوجه نشده اند؛ يعنى هدف مؤلف با آ نچه دانش آموز متوجه شده است، متفاوت است. راهكارهاى كاهش اين نوع اشتباه:

-1 صورت مثال را با دقت مطالعه كنيد و زير مطالب مهم مثال خط « میباشد » يا « نمیباشد » بكشيد؛ مخصوصاً در تستهايى كه از عبارت استفاده م ىشود.

 -2 از مثالهايى كه صورت سؤال زيادى دارند، فرار نكنيد؛ زيرا اي نگونه تستها به علت زمانبر بودنِ خواندن صورت مسئله، راه حل كوتاهترى دارند. (دليل: طراح سؤال بايد زمان استاندارد را رعايت كند.)

-3 در مثالهايى كه به صورت شكل يا نمودار ارائه شده است، ابتدا صورت سؤال را كامل بخوانيد و بعد مثال را حل كنيد. ممكن است در صورت سؤال، تبصره اى توسط طراح آمده باشد كه محتواى پاسخ شما را تغيير دهد.

 

شكدارها: براى مثال دان شآموز هنگام پاس خگويى به سؤالات متوجه میشود كه از ده سؤال به سه سؤال پاسخ داده است. خالى ماندن پاسخبرگ، او را ترغيب به پاسخ دادن به گزينه هاى شكدار میكند. راهكارهاى كاهش اين نوع اشتباه:

-1 تبديل شك به يقين: در منزل، هنگامى كه از يك مجموعه، تست بگذاريد؛ سپس « ش» ، حل میكنيد، سعى كنيد كنار تستهاى شكدار هنگام بررسى پاسخنامه، پاسخ اشتباه را علت يابى كرده و حتماً در كتاب خودآموزى يادداشت كنيد. به طور ميانگين متوجه میشويد كه مثلاً شکدارهاى شما در درس ادبيات، بيشتر به سمت پاسخ غلط میروند؛ پس میتوانيد به اين نتيجه برسيد كه در جلسه ى آزمون، سؤالهاى شكدار درس ادبيات را پاسخ ندهيد. در عوض در درس معارف، بيشترِ شكدارهاى شما به سمت پاسخ درست میروند؛ پس میتوانيد در جلسه ى آزمون به شكدارهاى معارف پاسخ دهيد.

-2 هدفگذارى دهتايى: حتماً مشخص كنيد كه اگر قرار است مثلاً در درس شيمى، تراز 6000 كسب كنيد پس بايد به پنج سؤال از ده سؤال پاسخ دهيد.

 

محاسباتى: از بدترين نوع اشتباهات است كه با روبه رو شدن با آن، دائم خود را سرزنش میكنيد و تعادل عصبى خود را از دست م ىدهيد. راهكارهاى كاهش اين نوع اشتباه:

-1 استفاده از تكنيك دو خودكار: سعى كنيد در منزل از تكنيك دو خودكار استفاده كنيد تا بتوانيد تشخيص دهيد كه چه تيپ سؤالاتى براى شما وقتگيرند تا مجبور نشويد براى پاسخ دادن به اين سؤالات، وقت را از دست بدهيد و هنگام پاسخگويى به سؤالات ديگر عجله كنيد و دقت شما پايين بيايد. به عبارت ديگر دقت را قربانى سرعت نكنيد.

-2 استفاده از پاسخبرگ: اغلب دانش آموزان از اين گلايه دارند كه گزينه ها را در پاسخبرگ به صورت عمودى يا افقى جابه جا يا اشتباه وارد میكنند. با استفاده از پاسخبرگ در منزل، اينگونه اشتباهات را به حداقل برسانيد.

-3 مرور را ه حلها: ممكن است شما از آن دسته دانش آموزانى باشيد كه در اعمال ضرب، تقسيم، جمع و... دائماً مرتكب اشتباه م ىشويد. با دقيق شدن در تصحيح و يادگيرى تستهايى كه اشتباه پاسخ داد ه ايد، بعد از مدتى متوجه خواهيد شد كه در كدا ميك از اعمال ضرب، تقسيم، جمع و... اشتباه میكنيد. براى مرور دوبار هى راه حلهاى خود سعى كنيد راه حل را از آخر به اول بررسى كنيد؛ زيرا هنگامى كه را ه حل خود را از اول به آخر بررسى م ىكنيد، اشتباه خود را متوجه نخواهيد شد.

-4 اگر عادت داريد كه مثالها را به صورت ذهنى حل كنيد سعى كنيد از اين به بعد يك مثال را ذهنى و مثال بعدى را به صورت نوشتارى حل كنيد كه اطلاعات مثال فعلى در ذهن شما با اطلاعات مثال قبلى تركيب نشود.

-5 منظم نويسى: عادت كنيد كه در منزل چركنويس خود را به اندازه ى فضايى كه در دفترچه ى كنكور در اختيار داريد تقسيم كنيد. يك مثال را به صورت عمودى حل كنيد، به عبارت ديگر را ه حلها را زير هم و منظم يادداشت كنيد. از بزرگ نوشتن و پررنگ نوشتن را ه حل خوددارى كنيد تا بتوانيد در صورت كمبود فضا و پاك كردن را ه حلهاى قبلى، اثرى از آن باقى نماند و با راه حلهاى بعدى شما تركيب نشود.

 

جمعبندى:

با كمك حل تست با در نظر گرفتن زمان، وارد كردن آنها در پاسخبرگ و در نظر گرفتن محدوديت فضاى مناسب براى راه حلهاى خود، اشتباهات محاسباتى را به حداقل برسانيد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : جمعه 1 دی 1390برچسب:راهكارهاى كاهش اشتباه,
ارسال توسط فرید

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی